إعلان

هجوم على إطلالات "نسل الأغراب" بعد عرض أولى حلقاته.. والتهامي: "عك في عك"

10:00 م الأربعاء 14 أبريل 2021

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت- أسماء مرسي

ما إن أذيعت أولى حلقات مسلسل "نسل الأغراب" في اليوم الأول من شهر رمضان المبارك، إلا وانهالت الانتقادات حول إطلالات أبطال العمل الدرامي، الذي يقوم ببطولته الفنانين أحمد السقا وأمير كرارة والفنانة مي عمر.

وانتقد المتابعون عبر مواقع التواصل الاجتماعي ملابس الأبطال وطريقة نطقهم للهجة الصعيدية، وجاءت أبرز تلك الانتقادات من المنتمين لصعيد مصر لحرصهم على تراثهم الصعيدي والمظهر الذي يظهر عليه بالدراما.

من جهته علق المنشد الديني ياسين التهامي، الذي ينتمي للصعيد، الإطلالة التي ظهر بها الفنانين أحمد مالك وأحمد داش في أولى حلقات المسلسل، حيث ارتديا جلبابًا صعيديًا واسع الأكمام وعمامة بيضاء اللون، إضافة إلى وضع عباءة على أكتافهم، فقال: "في سنهم دا مش بيلبسوا عمة يبابا.. إلا لو عندهم ليلة ودول مشايخ طريقة أو منشدين زي حلاتي.. وبعدين بردانين ولابسين عبايات.. ومش لابسين كالسون".

وتابع: "أنا عرفت ليه الفنانين كانوا بيدافعوا عن مسلسل الملك وإن موضوع الملابس والشكل والسياق الدرامي مش مهم، علشان الدراما كلها عك في عك في الجزئية دي".

وما إن نشر التهامي تعليقه على المسلسل إلا وانهالت التعليقات عليه، خاصة من أبناء الصعيد الذين لهم نفس وجهة النظر، فيقول أحد المتابعين: "الحبكة حكمت يا مولانا كانوا زمان بيجيبوا راجل من أهل ومكان المسلسل يراجع كل كبيرة وصغيرة لهجه ولبس وعادات اعتقد مفيش كدا الوقتى".

وتابعت أخرى: "مبقاش حد في الصعيد بيلبس عمة أصلا مع العلم حمايا كان بيسميها شاش أو شال حاجة كدة.. معرفش الدراما بتجيب الكلام ده منين ولا الستات بتلبس البتاع الأسود اللي رابطينه ع دماغهم ده".

وكشف أحد المعلقين أن الفنانين أحمد داش وأحمد مالك، توجها إلى إحدى قرى محافظة سوهاج وأقاما فيها ثلاث أيام لدراسة البيئة على الطبيعة لكنهما لم يلتزما بما وجدوه، قائلًا: "الفنانين دول جم بلدنا في طما سوهاج من كام شهر وقعدو تلات أيام عشان ياخدو فكره عن الصعيد واللهجة وكده.. وإحنا لابنلبس ولا بنتكلم بطريقتهم دي ولا الستات بتلبس زي مي عمر والأڤوره اللي عملاها في شكلها".

وأضاف متابع آخر: "أنا مبشوفش حد عندنا بيلبس العباية شال إلا لو راجل كبير خالص وفي عز البرد وبيكون واقف بياخد عزاء في مكان مكشوف".

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان