إعلان

الاختيار 3| رأي الفريق السيسي في الإعلان الدستوري.. استقالتي جاهزة

12:02 ص الخميس 07 أبريل 2022

الاختيار 3

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب - أحمد عبدالمنعم:

كشف مسلسل الاختيار3، في الحلقة الخامسة، عن رأي الفريق عبدالفتاح السيسي، في الإعلان الدستوري، خلال لقائه مع محمد مرسي وتحذيره من حالة الانقسام في البلد بسبب الإعلان الدستوري، كما كشفت الحلقة الخامسة من مسلسل الاختيار3، عن كلام خطير لخيرت الشاطر.

وظهر في الحلقة الخامسة، من الاختيار الفريق عبدالفتاح السيسي وهو يتحدث مع محمد مرسي بعد الإعلان الدستور، قائلاً: "البلد رايحة في سكة الانقسام والجيش لا يمكن يسمح بكدة البلد لو دخلت في حرب أهلية هتخرب، مش هيفضل فيها حاجة لا للإخوان ولا لغيرهم".

وتحدث الفريق السيسي موجهًا كلامه لـ مرسي: "ياريت متتسرعش ولازم القرارات تكون مدروسة حفاظًا على استقرار الأوضاع، إحنا لازم نراعي النتائج والموقف في الشارع محتدم جدًا والصدام قائم ما بين الثوار والإخوان".

وأضاف السيسي: "الإخوان مشغولين بالجماعة لو كانوا مشغولين بالبلد مكناش هنكون في الموضوع ده".

وتابع السيسي: "القوات المسلحة ضد حدوث فتنة والانقسام وعدم الرضى موجود في الشارع والأحزاب والاتحادات حتى داخل مؤسسة الرئاسة نفسها بدليل أن المستشارين قدموا استقالتهم والأمور لو زادت عن كده الجيش مش هيقدر يدخل ولو مش موافق على كلامي استقالتي هتكون موجودة بعد دقيقة واحدة".

وجاءت في الحلقة الخامسة تصريحات خطيرة لخيرت الشاطر حيث قال: "الحاجة اللي كتير من الناس مش عارفينها إن حاليًّا مكتب الإرشاد أكتر من نصه اتحاكم عسكريًّا وبالتالي لما بنيجي نتناقش بحاجة خاصة بالجيش والتعامل معاه بيبقى كل واحد على مستواه الشخصي حاسس بتار.. دي بتتعبنا في مسائل كتيرة".

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان