إعلان

"المصري مخنوق عشان".. الإجابة على "تويتر"

04:24 م الإثنين 07 نوفمبر 2016

جدل على تويتر بسبب معاناة المصريين

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- محمد زكريا:

تمر الدولة المصرية بظروف سياسية واقتصادية صعبة. يعاني الشارع المصري تبعاتها. نفس الأمر تبدى في تعليقات شبابه على مواقع التواصل الاجتماعي.

واحتل هاشتاج "#_المصري_مخنوق_عشان" اليوم الأثنين، لمرتبة الأولى في قائمة الوسوم الأكثر تداولًا على موقع التدوينات القصيرة "تويتر"، بعد أيام قليلة من اتخاذ الحكومة المصرية قرارات اقتصادية وصفت بالـ"مؤلمة" حسب مراقبين، تتعلق برفع الدعم عن المحروقات و"تعويم" الجنيه .

إذ شارك بالوسم ما يزيد عن 9000 مغرد، عبر كلًا منهم عن ضيقه من الأوضاع الحياتية بشكل مختلف.

غرد حساب يحمل اسم "المشمحاسب": "مصر اللى عايش فيها غير مصر اللى بيحلم بيها غير مصر اللى قرا عنها..". وعلق أخر يحمل اسم "عماد رشدي": "مش لاقى شغل، مش لاقى ياكل، مش لاقى يعيش".

1

وشارك مغرد يحمل اسم "شادي": "أكيد حاليا عشان الاسعار نار". وسخر أخر يحمل اسم "محمد المحامي": "زيادة اسعار مستحضرات التجميل ٤٠٪ يعنى هتاخد العروسه ع الطوب وتشطب انت".

2

ووجد "مظهر غالي" أن: "حبل صندوق النقد على رقبته... الدولار من أمامنا و البنزين من وراءنا...!". نفس الأمر وجدته "أميرة": "كل حاجة عماله تغلي قدامه وهو مش قادر يعمل حاجة ولا عارف يتصرف... الدخل هو هو والمصاريف عماله تزيد الضعف".

34

وذهب "سفيان" إلى ما هو أبعد من ذلك بكلماته: "بقالوا أكثر من 60 سنة عايش في فقر و جوع و جهل و تخلف اقتصادي و صناعي و تدهور مادي . غير القمع و الارهاب العايش فيه ".

5

معاناة المصريين غلاء الأسعار سعر الدولار اسعار الوقود السلع الأساسية فرص العمل

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان