إعلان

''تعاطفاً مع تريكة''.. احنا اللي هندفع الـ''كوينات''

10:20 ص الأربعاء 12 سبتمبر 2012

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت - إشراق أحمد :

''هندفع غرامة أبو تريكة جنيهات''.. بهذه الفكرة خرج عدد من الشباب بصفحة ''كلنا أبو تريكة'' على موقع التواصل الاجتماعي '' فيس بوك'' بعد إعلان النادي الأهلى تغريم اللاعب ''محمد أبو تريكة'' نصف مليون جنيه من قيمه عقده وإيقافه شهرين وحرمانه من حمل شارة الكابتن، بسبب امتناعه عن الذهاب مع فريقه إلى الاسكندرية للمشاركة في مباراة السوبر أمام فريق إنبي .
 
وتقوم الفكرة على التجمع أمام النادي الأهلى يوم 30 سبتمبر الجاري، ويدفع المشاركون جنيه معدني "كوين" حتى يكتمل مبلغ نصف مليون جنيه الغرامة الموقعة على "أبو تريكه"، وذلك على حد قولهم كعقاب للنادي "كل واحد هيجيب معاه جنيه كوين وندفعهم كعقاب للنادي ولو عايز تدفع أكتر من جنيه أنت وراحتك بس أهم حاجة النص مليون يدفعوا كوينات".
 
واختلف المشاهدون لصفحة الحدث ما بين مؤيد ومعارض للفكرة، فيقول عمر حمدان "أبو تريكة مش مستني مننا بس عشان ابو تريكة راجل معانا حنبقى رجالة معاه ".
 
بينما رفضت زينب حسني الفكرة رغم أنها من مؤيدي أبو تريكة " أنا ضد الفكرة ديه جدا لأن الفلوس هتبقى هدية مننا للنادى الأهلى وبكده يبقى انتصر مرتين، مرة بإقامة المباراة ومرة بالنص مليون"، ووجدت أن الحل هو حشد جماهيرى ضد الأهلى على المباراة التي أقيمت وعلى الغرامة التي فرضت.
 
ورأى أحمد مانو أن يتم تجميع "الفلوس" والتبرع بها في الخير ويمكن أن تكون باسم "أبو تريكة"، ووجد عماد ميلاد في هذه الفكرة رسالة أكثر منها مجرد مبلغ مالي يتم تجميعه " أكثر ما عجبني في الإيفينت ده إننا بنبين للكل إن اللى بيوقف مع الناس ومع حقوقهم عمرهم ما ينسوه وبيساندوه مهما كانت النتايج.. كل الاحترام لموقف أبو تريكة".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان