إعلان

رحلة "عم سعيد" للبحث عن "كيس سكر" في البحيرة (صور)

06:47 م الأربعاء 06 ديسمبر 2023

البحيرة - أحمد نصرة:

حصل عم سعيد على إذن لمدة نصف ساعة من عمله، انطلق مسرعًا نحو الهايبر ماركت القريب منه آملًا في الحصول على كيلو واحد من السكر، هناك انتظم في طابور طويل من الباحثين مثله على هذه السلعة المختفية.

بعد فترة من الانتظار، تحرك خلالها الطابور ببطء، أصبح يفصله عن بداية الصف 5 أفراد فقط، حينئذ انطلق صوت البائع قائلًا ما أن اقترب من الوصول لبداية الطابور حتى انطلق صوت البائع: "خلاص يا حضرات الكمية خلصت.. تعالوا بكرة" كان ذلك إيذانًا ببدء حالة من الصخب و الهرج أحدثها الغاضبين ممن لم يتمكنوا من الحصول على السكر.

تحدث عم سعيد بغضب: "بقالي 3 أيام دايخ دوخة ما بعدها دوخة على السكر مش عارف أجيب، هنا الكيلو بيتباع بـ 27 جنيه، بره في السوق بيعدي 50 جنيه، مش كل حد في مقدرته يشتريه بالسعر ده".

ويضيف: " هما محددين كيلو بس لكل واحد، فيه ستات بتاخد سكر وترجع تاخد أكتر من مرة وبيتاجروا فيه والبياعين عارفينهم وبيدوهم، وبسببهم الكميات بتخلص ومش بنلاقي".

ويكمل عم سعيد: " من يومين رحت الجمعية كان السكر موجود وبينزلوه لسه، قاللي مفيش بيع النهاردة تعالى بكرة، تاني يوم رحت الصبح والجمعية بتفتح قالولي خلص، طاب راح فين مسافة الليل ومين إللي أخده".

وتداخل أحد المتواجدين في الحديث قائلًا: " السكر إللي منزلاه الدولة في الجمعيات وسلاسل المواد الغذائية بيتسرب وبيتباع في السوق السوداء للقهاوي ومصانع الحلويات، لازم يبقى فيه رقابة أكتر، الناس دايخة عالسكر ومش لاقيه".

وأكد المحاسب مجدي الخضر، وكيل وزارة التموين بالبحيرة، تشديد الرقابة على الأسواق لمواجهة محتكري السكر، وتجار السوق السوداء من خلال الحملات المستمرة.

وقال الخضر: "خلال الأيام الماضية جرى ضبط 3 مراكز لتعبئة السكر لتصرفها فى 275 طن سكر بالبيع في السوق السوداء لتحقيق أرباح غير مشروعة، كما ضبطت حملة أخرى 80 طن سكر مدعم خاص بمبادرات مكافحة الغلاء والذي يجري بيعه للمواطنين بسعر 27 جنيها جمعها شخص بغير وجه حق، لإعادة بيعها بالسوق السوداء".

فيديو قد يعجبك: