إعلان

بالصور.. زحام وتكدس على منفذ بيع السكر بمعرض دمنهور

04:15 م السبت 05 نوفمبر 2016

البحيرة – أحمد نصرة:

يشهد معرض السلع الغذائية المقام بدمنهور تحت شعار " منتجات بلدنا .. بإيد شبابنا "تكدسًا وزحامًا شديدًا حول منفذ الوحدة المحلية لمركز ومدينة دمنهور، والتي طرحت من خلاله كميات من السكر بسعر7 جنيهات.

واصطف عدد كبير من المواطنين في طوابير طويلة من أجل الحصول على السكر في ظل الأزمة الشديدة التي تسببت في عدم توافره بمحلات التجزئة وغلاء سعره بالسوق السوداء.

قال محسن بدر الدين – بالمعاش لمصراوي:" السكر أغلب الأوقات مش موجود بره ولما بيبقى موجود بيتباع بـ 10 جنيه إحنا أولى بالفرق ده انا عندي 5 أولاد واستهلاكنا في السكر كتير".

ووضع المنفذ حد أقصى للفرد بالحصول على 3 كيلو فقط، وهو ما اضطر بعض الأشخاص لاصطحاب أطفالهم وأقاربهم معهم ليقوموا بالشراء بدورهم.

قال عبد المجيد ذكري: " جبت حفيدي معايا يشتري، مش معقول هروح وآجي اكتر من مرة علشان أشتري أكتر من 3 كيلو، وكل الناس بتعمل كده، واحد قدامي سحب واحد ما يعرفهوش من الشارع وقاله ينوبك ثواب تعالى اشتريلي 3 كيلو".

ويعمل المنفذ من العاشرة صباحًا وحتى العاشرة مساء دون توقف، ومن المقرر أن يستمر طوال فترة المعرض الذي ينتهي يوم الأحد المقبل.

قال أحد المسؤولين عن البيع:" بنيجي الصبح بنلاقي الناس واقفين عالبوابة مستنيين، وبنقفل و الناس لسه بتيجي برده، بنحاول نرضي الجميع ونوفرلهم السكر وربنا يقدرنا".

ويشارك فى المعرض 34 شركة عارضة لتوفير مختلف السلع الغذائية (سكر – أرز – مكرونة – زيت – صلصة – سمن – عصائر – مربات ) بالإضافة إلى الخضار، والفاكهة، واللحوم البلدية، والدواجن، واللحوم المجمدة، بجودة عالية وأسعار مخفضة أقل من مثيلاتها بالأسواق بنسب من 20الى25% بالإضافة إلى توفير الملابس والمفروشات بالأسعار الاقتصادي .

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان