إعلان

الحكومة تكشف حقيقة وجود نقص في الدواء وتنصح المواطنين بهذا الأمر

08:08 م الأربعاء 24 يوليو 2024

الدكتور مصطفى مدبولي

كتب- محمد أبو بكر:

قال الدكتور مصطفى مدبولي، إنه أثير على مدار الفترة السابقة أنباء بشأن وجود نقص في الأدوية.

وأضاف "مدبولي"، بحسب مؤتمر صحفي عقده بمقر مجلس الوزراء بالعاصمة الإدارية الجديدة، الأربعاء، نتيجة لإثارة هذا الموضوع، فتعمدت حضور الدكتور على الغمراوي، هيئة الدواء حتى يوضح ذلك.

وقال الدكتور على الغمراوي: عارف إن موضوع الدواء واخد أهمية كبرى اليومين دول، ودي مرحلة وهتعدي، وسبب اللي حصل إن مفترض 40 % من كل منتج دوائي بيكون مستورد من برا، والجزء اللي داخل وبيستهلك العملية الأجنبية 40 %، وكنا محتاجين نوفر دولار علشان المادة الخام، اللي بنجيبها من الصين والهند.

وتابع: عدم توافر العملة أثر على المخزون الاستراتيجي من المواد الخام في المصانع، والمصنع مفروض يشيل 4 شهور مادة خام، والنهاردة كل ما كان فيه ضغط على العملة الأجنبية وعدم توافرها بياخد من المخزون الاستراتيجي، ولما بدأ يقل، أثر على تواجد بعض الأدوية.

وأكمل: بنعمل حاليًا مع هيئة الشراء الموحد حول كيفية بناء مخزون استراتيجي من المواد الخام الأساسية، وهما 580 صنف دواء، وعلشان أقول فيه نقص أو مفيش، هل النقص دا حاجة خاصة بمصر فقط؟.. لا دا موجود في كل دول العالم.

وأكد، أنه تم تحديد 81 صنف دوائي، هما اللي فيهم النقص، وعلشان أقول إن دا نقص، هل مفيش مثيل ليه كمادة فعالة؟.. وضرب مثال على أحد أدوية القلب المشهورة، قائلًا :"فيه 5 مستحضرات بنفس المادة الفعالة في السوق، لكن إصرارنا على الاسم التجاري هو اللي عمل الأزمة، ويجب أن نذهب إلى الاسم العلمي؛ لأنه من يعالج، وبدل ما أروح للاسم التجاري أروح للاسم العلمي".

وأكمل: مطلوب مننا نغير جزئية تخزين الدواء، لأنها تتسبب في زيادة الأزمة، وبعض الأدوية بعينها لها بدائل كثيرة محلية، وممكن نروح للبدائل المحلية، وعاملين موقع يتم كتابة اسم الصنف ويظهر البديل الخاص به.

واستطرد: أكبر عدد من الفواتير الاستيرادية دخل في شهر مايو، وشهر مايو 1900 فاتورة، ونفس الشئ في يونيو ويوليو، وخلال الـ3 شهور القادمين ستحل أزمة الدواء.

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان