إعلان

باسم يوسف يروي حكايته مع "عبدة الشيطان".. ومقلب مفيد فوزي

08:59 ص السبت 23 يناير 2016

كتب - محمود أحمد:

روى الإعلامي باسم يوسف، قصته مع الإعلامي مفيدي فوزي عن ما يعرف بـ "عبدة الشيطان"، ومدى وجودهم على أرض الواقع، أم أنه تعبير عن القوة الغاشمة والجماعات البوليسية.

واستند يوسف - في تدوينات عبر صفحته الرسمية على موقع "تويتر"، لمقال للكاتب باسم حافظ، عن "أكبر فضايح الدولة البوليسية: قضية عبدة الشيطان"، وقال إن هناك قصة طريفة حدثت له حول القضية مع مفيد فوزي.

وتابع قائلاً: "كان مفيد فوزي يقدم برنامج حديث المدينة، و داير يلف في نادي الجزيرة يسأل الناس و ياخد منهم تصريحات بتدين عبدة الشيطان، جيت في سكته فسألني قولتله دي كلام فارغ لو العيال دي مذنبة في جرايم مخدرات و لا حاجة و فيه دليل يبقى نتكلم عن كده بس عبادة شيطان و بتاع ده كلام مش صح".

وذكر أن مفيد فوزي، كان سبب في سخرية عائلته منه عندما استضافة في برنامجه "حديث المدينة"، وحذف الجزء اللي تحدث فيه من الحلقة بقوله: "كلمت عيلتي كلهم و قلتلهم يا جدعان، أنا حاطلع في حديث المدينة و كل العيلة اتكلمت قدام التلفزيون، لاحظت أن كل اللي بيجيبهم بيوصلوا الكلام اللي الدولة عايزاه من تنديد و شجب و اتهام، البرنامج خلص و الحتة اللي أنا فيها اتقطعت بالكامل و طبعا كان شكلي وحش قدام العيلة سألت ناس أعرفهم في النادي و الجامعة و طلع أن كل واحد قال كلام عاقل في الموضوع أنشال في المونتاج فأصبح حديث المدينة هو حديث السلطة".

Capture

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان