إعلان

وردة مرشحات النور تثير سخرية وتساؤلات شعب تويتر

10:38 ص الإثنين 07 نوفمبر 2011

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب - أيمن شعبان:
أثارت اللافتات الدعائية لمرشحي حزب النور، والتي تم استبدال صور المرشحات برموز مثل ''وردة''، أو ترك المكان خالي، ردود أفعال متباينة بين كثير من مستخدمي الشبكات الاجتماعية وخاصة ''تويتر''، حملت في بعضها انتقاد لاذع ، وأحيانا سخرية، فيما لاقت قبول آخرين.

البداية كانت مع '' waelabbas '' ، والذي غرد يقول:'' يعني صورة المرأة عورة وإسمها كمان عورة ويحطوا مكانه إسم جوزها طب بتنزلوا ليه الانتخابات اصلا انتهازية ونفاق ؟؟؟''، وأضاف:'' طيب ودي ها تقدم طلب احاطة ازاي وتقف تتناقش فيه ؟؟؟ مش صوت المرأة عورة ؟؟؟''.

وعلى نفس النسق كتب '' hanihamad '' تغريدة قال فيها:'' اتعلمنا ايه اناهردة بقا؟ اتعلمنا ان المرأة بحالها ومحتالها عورة حتى اسمها ..المرأة تنادى يا باسم ابنها الكبير يا باسم جوزها غير كدة فهى خيال''، وأضاف '' run4alife Elbatta Elsoda  ''، في تغريدة له:'' يعني صورة المرأة عورة وإسمها كمان عورة''.

وقال '' alsa3idyy Ahmad Al-Saidi '':'' فقط فى سلفيسان.. صوت المرأة عورة .. إلا لو كان صوتها الانتخابي''، وعلق '' Ibrahim_Elgarhi ''، بالقول: صوت المرأة عورة وصورتها حرام واسمها عيب يطلع في الدعاية الانتخابية.. بس حشرها في القايمة الانتخابية لحزب النور علشان تاخد مقعد حلال بل مستحب''.

وانتقد ''3sal_eswed ''، الدعوة قائلا:'' وجه المرأة عورة وصوتها عورة واي حد معدي من جنبها او يفكر يعدي من جنبها عورة .... اتقوا الله''، وتساءل '' Joelle Ahmed '' :'' هل مرشحات حزب النور اللي مش حاطين صورهم ف لافتات الدعاية بتاعتهم، مش هيعملوا مؤتمرات انخابية للناخبين لشرح برامجهم؟؟''، كما تساءل '' Ahmed Helaly '':'' هو صحيح حزب النور هيحط صورة وردة مكان صور مرشحات الحزب في الدعاية ، طيب الوردة هتكون ثابتة ولا هيغيروا حمرا شوية وصفرا شوية''.

إلى ذلك قالت صحيفة ''المصري اليوم'' إنه عملاً بمبدأ ''درء المفاسد''، قرر رواد ''فيس بوك'' و''تويتر'' قطع ذلك الجدل الذى أثاره وضع وردة بدلاً من صورة ''مروة إبراهيم القماش''، مرشحة حزب النور السلفي على مقعد المرأة ففي الدائرة الثانية ''دكرنس''، بتصميم قوائم للحزب وضعوا فيها صورة رجل في المكان المخصص لمقعد المرأة، مع حذف اسم المرشحة والإشارة إليها بعبارة ''زوجة صاحب الصورة الأستاذ إسماعيل مصطفى''.

الصورة التي انتشرت على سبيل السخرية من موقف الحزب تجاه حجب صور مرشحاته النساء، بحجة رفضهن الظهور، لم تكن الوحيدة، إذ صمم الشباب صوراً دعائية أخرى لمرشحي الحزب تعتمد على رمزه ''الفانوس''، حيث وضعت أسماء مرشحيه واستبدلت صورهم بصورة ''فيشة كهرباء'' للمرشحين الرجال، و''بريزة'' للمرشحات، ورغم أن الصور مصنوعة للسخرية من موقف الحزب، فإنها جذبت مزيداً من التعليقات الساخرة أيضاً، من عينة: ''يعنى إيه كوكا زيرو؟.. يعنى النور يرشح ست على مقعد الكوتة وتنجح واللى يحضر مجلس الشعب بدالها جوزها.. ويا ترى الست المرشحة هتتكلم مع الناخبين ولا هتوكل جوزها بدالها.. مصيبة تطلع المرشحة شبه جوزها.. بكره نلاقى مرشحة حاطة صورة ابنها ولا أخوها''.

اقرأ ايضا:

بالصور.. هجوم سلفي على الدولة المدنية خلال خطبة العيد بالسويس

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان