إعلان

"كنا هنبيع الميدالية".. اعترافات متهم بسرقة فيلا محمد صلاح- (نص التحقيقات)

01:01 م الثلاثاء 15 أغسطس 2023

المتهمين

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب - طارق سمير:

حصل "مصراوي" على نص التحقيقات في القضية رقم 4262 لسنة 2023 جنح التجمع الأول، والمتهم فيها 3 أشخاص بسرقة فيلا اللاعب محمد صلاح لاعب نادي ليفربول الإنجليزي.

وأحالت النيابة المختصة المتهمين إلى المحاكمة بعد أن أقروا بارتكاب الجريمة، وسبق عمل أحدهم خفيرًا بمسرح الواقعة منذ عام ونصف، وارتكابه الواقعة لمروره بضائقة مالية وعلمه بخلو المسكن من قاطنيه، واتفاقه مع واحد من المتهمين على ارتكابها، فقصدا المسكن وتمكنا من فتح إحدى نوافذه ودلوفه وسرقة بعض منقولاته، وفرا هاربين، وقد تركا بعضًا من هذه المسروقات لدى المتهم الثالث لإخفائها.

المتهم الثالث "محمد.أ"، سائق توك توك، 21 عامًا، مُدان بإخفاء المسروقات بعد سرقتها من داخل فيلا محمد صلاح، قال خلال التحقيقات: "أنا أعرف عادل ومصطفى - المتهمين الأول والثاني سارقي فيلا صلاح - من زمان وفي يوم عادل قالي تعالى عاوزك في موضوع ولما قعدنا قالنا الموضوع اللي عاوزكم فيه هيعدينا، وأنه كان شغال في مدينتي والناس هناك معاهم فلوس كتير ومش بيدوروا على الفلوس اللي بتضيع منهم وطلب مني أني آجي واعتبرها فسحة معاهم".

وأضاف: "بعدها سمعتهم وهما بيتفقوا وبيقولوا إن واحد منهم هيبيع تليفونه ولو معرفش يجيب حاجة هيعتبرها فسحة، وأنا قلتلهم أنا مليش علاقة بالموضوع، ومن يوم القعدة دي مشوفتهمش وفي يوم شوفت عادل وعلى ضهره شنطة جملي وراح محل وشفته وهو بيطلع 3 ريسفرات وراح باعهم وقاللي أنا سرقت فيلا محمد صلاح".

وتابع: "بعدها لقيته طلع ميدالية فضة من شنطته وبيقولي دي اللي هتعدينا وهنبيعها، وبعدها بفترة شوفت ستوري محمد صلاح إنه اتسرق وكان بيهزر هو وهنيدي وأنا قلتلهم أنتوا مالقتوش غير أشهر واحد في العالم وتسرقوه وبعدها اتقبض عليا".

وسرق المتهمان "عادل ومصطفى" بعد تسللهما للفيلا عدد من الأحذية الرياضية، وميدالية فضية، وقطعة من الكريستال، وعدد من أجهزة الريسيفر، وأبلغ عن الواقعة مدير أعمال محمد صلاح 12 مارس الماضي وضبطت قوات الأمن المتهمين وأحيلوا للنيابة المختصة ومن ثم المحاكمة.

اقرأ أيضًا:

سرقة فيلا صلاح.. مدير أعماله يكشف سر "تعطُل الكاميرات"

"ظروفي المادية صعبة".. الاعترافات الكاملة لسارق فيلا محمد صلاح (نص التحقيقات)

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان