إعلان

قُبطان يشتكي من عقوق أبنائه: "صوروني وأنا بمد أيدي للناس وطردوني ورموني في الشارع"

01:50 ص الأربعاء 28 ديسمبر 2022
قُبطان يشتكي من عقوق أبنائه: "صوروني وأنا بمد أيدي للناس وطردوني ورموني في الشارع"

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب – معتز عباس:

قال سمير محمد سليمان، قبطان سابق، وأحد ضحايا عقوق الوالدين، إنه كان يعمل قبطان على مراكب أجنبية لمدة 35 عامًا، زار 86 فيها دولة حول العالم.

وأضاف "سليمان"، خلال لقائه في برنامج "يحدث في مصر"، المذاع على قناة "إم بي سي مصر"، مساء الثلاثاء، أنه خرج على المعاش من أقل من 20 عامًا، لكنه لا يحصل على معاش لأنه كان يعمل على متن سفن أجنبية، لافتًا إلى أنه لديه ثلاث أبناء.

وتابع: "جمع خلال مشوار عمله 7 مليون جنيه وبعدها وزع الميراث على أولاده خوفًأ من الاختلاف على الميراث بعد وفاته وكل واحد فيهم اخذ حقه".

وأكمل: "بعد ما كتبت ثروتي أختي كانت منتظرة أكتب ميراث لابنها، وعملت غسيل مخ لأبنائي، وبدأو يخافوا مني والمرض مسكني وعنيت، ومكنش حد فيهم بيسأل عليا، وغلطة عمري إني وزعت الميراث على ولادي وأنا عايش وكنت بعتبرهم عكازي لكنه انكسر وأنا ماشي، وسبت البيت من 5 سنين والجيران هما اللي كانوا بيسألوا عليا".

وأوضح: "ذهبت للدكتور وعندما عدت اكتشفت أن أولادي رموا حاجتي في الشارع، ومعنديش فلوس وطردوني من البيت ومبقتش عايز حاجة من الدنيا".

وأردف: "الكلام دابقاله 10 سنين وقبل ما أدخل الدار كنت بنام تحت كوبري 6 اكتوبر كنت بستنى الأكل عشان يجي من باب الله، ولا حد سأل فيا ولادي صوروني وأنا بمد إيدي للناس".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان