إعلان

"شوفتها بعد 15 سنة".. نبيلة مكرم تكشف تفاصيل بكائها بعد إعادة بنت من إيطاليا لجدها

12:06 ص الجمعة 31 ديسمبر 2021
"شوفتها بعد 15 سنة".. نبيلة مكرم تكشف تفاصيل بكائها بعد إعادة بنت من إيطاليا لجدها

كتب – معتز عباس:

استضافت الإعلامية منى الشاذلي، السفيرة نبيلة مكرم، وزيرة الدولة للهجرة وشؤون المصريين بالخارج، في حلقة اليوم الخميس، من برنامج "معكم منى الشاذلي"، المذاع على قناة "سي بي سي".

وكشفت "مكرم"، في لقائها ببرنامج "معكم"، عن قصة إعادة بنت تبلغ من العمر 9 أعوام لأحضان جدها من إيطاليا بعد وفاة ابنته في روما.

وقالت" مكرم"، إنه كانت تعمل قنصل في السفارة المصرية في روما في 2008، وفي ذلك الوقت تلقت استغاثة من "رجل مصري"، يطلب إعادة حفيدته إليه بعد وفاة ابنته فى إيطاليا.

وأضافت: "قعدت أدور على البنت لغاية ما لقيتها في أحد أدوار الرعاية في إيطاليا وهي كانت هناك مع والدتها وهي عمرها 5 سنوات لكن بعد وفاة والدتها البنت دخل دور رعاية وفضلت معاهم 4 سنوات".

وأكملت: "البنت لقيتها مش بتتكلم عربي وبتتكلم الإيطالية ولما كلمت المسئولين قالولي البنت دي تحت رعاية عمدة روما وعشان تاخدها وتعيدها لمصر لازم ترفع قضية، وفعلا حصل وكنت بترافع في المحاكم وقدمت مستندات على ذلك".

وتابعت: "أنا أم وحاسه بالبنت لأنها كبرت ولازم أرجعها وكسبت القضية والبنت لازم ترجع مصر، لكن كنت بحاول اخليها تكلم جدها بالتليفون وكنت بترجم ما بينهم لأن البنت متعرفش مصري ومتعرفش جدها فعلا ومش عايزة ترجع مصر".

واستطردت: "طلبت من السفير اننا نعمل حفالة في السفارة ونجيب أولادنا عشان البنت تنبسط معاهم، وطلبت من الحكومة الايطالية وقلتلهم البنت قاصر أرجو أنكم تتكفلوا بدخولها مدرسة طلياني في مصر، عشان البنت ماتفقدش كل حاجة سواء أطفال وأصحاب ولغة".

وتابعت مكرم: "بعد رجوع البنت لجدها بـ 15 عاما صادفتها فى أحدى المطاعم وعندما رأتنى قامت للترحيب بي، مرادفها: "كنت بعيط أنا وهي أما شوفنا بعض".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان