إعلان

بالفيديو| أمين الفتوى يوضح حكم وكيفية الصلاة بالعين أو القلب

09:17 م الأربعاء 17 يوليه 2024

الدكتور محمود شلبي

كتب - علي شبل:

أكد الدكتور محمود شلبي، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، على أهمية أداء الصلوات المفروضة وعدم التهاون فيها تحت أي ظرف، موضخا أن المريض الذي لا يستطيع الصلاة وقوفا يؤديها جالسا وان لم يستطع فعلى جنبه وان لم يستطع فبعينه وان لم يستطع فبقلبه.

وقال أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، خلال حلقة برنامج "فتاوى الناس"، المذاع عبر فضائية "الناس"، اليوم الأربعاء، ردا على سؤال متصلة تدعى أم محمد، حول أنها لا تستطيع الصلاة واقفة لسبب مرضها فما حكم الدين؟. قائلًا: "سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم يقول: إذا أمرتكم بأمر فأتوا منه ما استطعتم.. المشقة تجلب التيسير، الميسر لا يسقط بالمعسور".

وأضاف شلبي: "يعني إيه الحاجات دي؟.. يعني يا أم محمد، أنتِ هتقدري تعملي إيه؟ والله أنا هقدر، ممكن أقوم مثلاً وأقرأ الفاتحة وأركع، بس في السجود أنا مش هقدر أسجد على الأرض. طب يعني تعملي ممكن؟ ممكن أنتِ قاعدة على كرسي، مثلاً، تقعدي عند السجود، ويعني تحاولي كده قدر المستطاع، أن تصلي إلى أقصى قدر ممكن الوصول إليه".

وتابع أمين الفتوى: "أنا أصلاً مش هقدر أقف، أو مش هقدر أقعد على كرسي ولا الحاجات اللي إنتوا بتقولوها دي، ولا هقدر حتى أحرك ظهري سنة واحدة.. خلاص، يبقى أنتِ هتجري السجود بعينك كده أو برأسك، يعني أنها هتحرك رأسها كأنها تسجد؟ أم وتقوم من السجود، اللي هو الجلوس كده، كده هتبقى جلسة؟ استطاعت، يعني هتأدي الأركان برأسها، مثلاً، اللي هو بالانحناء أو بالإيماء أو بعينها أو بقلبها".

اقرأ أيضاً:

هل تجوز الصلاة خلف إمام المسجد وهو جالس؟.. عالم أزهري يوضح

حكم كثرة التثاؤب أثناء الصلاة وقراءة القرآن.. أمين الفتوى يوضح

الحج عرفة.. الإفتاء توضح مقدار الوقوف ومتى يبدأ وأقل وقت لإدراكه

منها مباشرة الزوجة وتسريح الشعر.. 10 محظورات في الحج يوضحها علي جمعة

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان