إعلان

بالصور.. "البنات والموتوسيكلات".. ظاهرة تجتاح شوارع القاهرة!

10:01 ص الأربعاء 11 مايو 2016

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب - علي أحمد:

في الوقت الذي لا تزال فيه تجربة قيادة المرأة للسيارة محل انتقاد من البعض، قررت سيدات مصريات غزو عالم آخر من القيادة.. قيادة الدراجات النارية "الموتوسيكلات"!

وتداولت مواقع التواصل الاجتماعي صوراً لسيدات مصريات قررن خوض تجربة تجديدة في القيادة، تمثلت هذه المرة في قيادة الدراجات النارية، ليس هذا فقط، بل قيادتها بطريقة عصرية وشبابية تشبه طريقة قيادة الرجال لـ "الموتوسيكلات".

ونشرت صفحة "Women of Egypt" مجموعة من هذه الصور، حيث لفتت إلى أن سيدات مصريات قررن تحطيم "التابو" المجتمعي، وقررن ممارسة نشاطاً كان حتى وقت كبير حكراً على الرجال.

وما بين مؤيد ومعارض للفكرة، تباينت التعليقات، حيث علقت إحدى الفتيات بقولها "هو عمره ما كان حكر على الرجال لأنه ما كانش في قانون بيمنع المرأة من سواقة الموتيسكلات ....لكن اغلبية النساء بيبقى همهم منظرهم قدام الناس عشان كده ما كانوش يجرأوا انهم يسوقوا ... ....ده غير اني اعرف بنات كتير بتسوق موتسيكلات من زمان .....اصلا انبهارنا بحاجة زي دي هي اللي بتوصل للناس اننا بنعمل حاجة غريبة وكأنه اللي كانت بتحاول تسوق موتوسيكل بتتقتل !!! والاهم من كده تبقى الوحدة بتسوق عشان رغبتها مش عشان عايزة تعاند المجتمع وتبقى زي الراجل وخلاص".

فيما علقت أخرى بقولها "يا تري أخبار الناس اللي حواليهم ايه فى مجتمع غاوي بصبصه مابيسبش حد ف حاله"، وقال آخر "بجد هيبقي الموضوع احلي لو فعلاً مبيتعرضوش لرخامة مننا".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان