إعلان

أمير طعيمة يدافع عن لاعب الزمالك السابق الذي هاجم السيسي

01:22 م الجمعة 05 أغسطس 2016

أمير طعيمة

كتب - محمد صالح:

دافع الشاعر أمير طعيمة عن اللاعب أحمد الميرغني الذي لعب سابقاً لنادي الزمالك ومر بازمة كبير بعدما قام بمهاجمة الرئيس السيسي.

وقال طعيمة عبر حسابه الشخصي بموقع "فيسبوك": "أحمد الميرغني‬ من سنة تقريبا انتقد أداء الرئيس السيسي علي الفيس بوك و حمله مسئولية دماء العسكريين و المدنيين في مصر و وجه له رسالة قاسية و إتهمه بالفشل في إدارة البلد، بعدها فسخ نادي وادي دجلة عقده معاه و رفضت كل إدارات الأندية المصرية التعاقد معاه رغم رغية العديد من المديرين الفنيين في ضمه وسط هجمة غير مسبوقة من الألاضيش و الاتهامات المعروفة بالتمويل و الخيانه و الهدم و الزفت الأزرق".

وأضاف: "غني اضطر في النهاية للعب لنادي جولدي "درجة رابعة، و من أيام طلب نادي الداخلية ضمه و النهارده نفس النادي تراجع و طبعا مش صدفة لأن أكيد مستواه الفني ما تراجعش خلال ٢٤ ساعة، يا جماعة أقسم بالله انتم فاهمين الدنيا غلط، و اللي انتم فاكرين انه حلول بيعقد المشاكل أكتر، ايه كم الظلم و الافتري ده، ليه كل يوم بتطردوا شاب من حضن بلده و تكرهوه فيها، عيب لما دولة بحالها تقف ضد مواطن واحد حتي لو كان له رأي ضد أهواء السلطة، مفيش كده في العالم كله و أي رئيس جمهورية في الدنيا له ناس بتعارض سياساته و ما لم يتورط المعارض في أي جريمة فمعارضته دي تحت بند التعبير عن الرأي اللي كفله الدستور اللي الدولة هي اول هادم ليه في معظم المناسبات".

وتابع: "اللي أفهمه ان في دولة قانون لو حد شايف ان الولد تجاوز قانونا و خرق الدستور يتعمل فيه بلاغ و يتم التحقيق معاه بدل حرب العصابات دي و مطاردته في أكل عيشه، إتق دعوة المظلوم، فإنها ليس بينها و بين الله حجاب" .. ارحموا الناس و كفاية ظلم عشان لا البنك الدولي و لا الجن الأزرق هيقوم البلد طول ما فيها ناس بتتظلم و ناس بتبرر الظلم و تدافع عنه".

واختتم قائلاً: "الولد تراجع و اعتذر و قال مش هتكلم تاني في السياسة و أمه ناشدت رئيس الجمهورية رغم انه اصلا اتهام رئيس جمهورية بالفشل ده شيء عادي جدا في اي بلد نصف متحضرة، و لو اللي بيحكم سادس الخلفاء الراشدين برضه هتلاقي مواطن يشوفه فاشل من وجهة نظره".

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان